Hoe motiveer je winkelmedewerkers?
5 belangrijke stappen om winkelmedewerkers te motiveren
Hoe hoog moet een loon zijn om te voldoen aan de basisbehoefte van de behoeftepiramide?
Terugblikkend op Maslow moet het loon de werknemer in staat stellen om zichzelf en/of zijn gezin te onderhouden en daarnaast leuke dingen te kunnen doen. Maar je moet de impact van loon ook ietwat relativeren. Het loon wordt gespiegeld aan dat van mensen met vergelijkbare jobs, diploma’s en werkervaring. Veiligheid is volgens Maslow evenzeer één van de basisbehoeften die maakt dat winkelbedienden zich al dan niet laten verleiden om elders een beter betaalde job aan te nemen. Voor medewerkers is het belangrijk dat zij zichzelf kunnen zijn op de werkvloer.
Wat met de sociale behoeften van de medewerkers?
Eerder onderzoek van PMO wees uit dat die sociale behoeften vooral voor winkelmedewerkers heel belangrijk zijn. Logisch, want doorgaans hebben zij gekozen voor een job in de Retail omwille van het veelvuldige sociale contact met klanten. Dus heel belangrijk dat je als werkgever ervoor zorgt dat er een goede teamgeest is die maakt dat men bereid is om voor elkaar in te springen als dat nodig is.
Hoe belangrijk is waardering, vertrouwen en respect?
Waardering, vertrouwen en respect krijgen van anderen is de volgende stap in de motivatiepiramide van Maslow. We kunnen misschien heel wat lol met de collega’s hebben, maar voelen we ons ook erkend voor onze professionele bijdrage? Ook Frederick Herzberg, (Amerikaanse psycholoog - Two factorTheory 1959) noemt waardering en vertrouwen motivatiefactoren die een werknemer tot échte of fundamentele job tevredenheid brengen. In onze cultuur worden mensen vaker gewezen op hun fouten, dan erkend voor hun prestaties. Uit het onderzoek over werkplezier in de Retail, uitgevoerd door PMO-coach Yvan Dierckxsens, blijkt dat medewerkers die wekelijks een compliment van hun leidinggevende krijgen, meer werkplezier ervaren (een gemiddelde Plezierscore van 9,2 op 10). De medewerkers die bijna nooit gewaardeerd worden, behalen een gemiddelde plezierscore van slechts 5,1 op 10.
Kunnen alle medewerkers groeien?
Volgens Abraham Maslow moet de mens zichzelf kunnen verbeteren in de dingen waar hij goed in is. Als je ook deze vierde stap in de Plezierpiramide kunt betreden, dan sta je al héél ver. Investeer je als werkgever of leidinggevende voldoende in opleidingen en de verdere ontwikkeling van jouw medewerkers? Bied je voldoende groeikansen?