Ruim één op de drie van de Oekraïense vluchtelingen tussen 18 en 65 jaar die in Vlaanderen verblijft, heeft (tijdelijk) een job gevonden. Met de campagne ‘Daden boven woorden’ wil de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) samen met 38 sectororganisaties ondernemingen warm maken om nog beter te doen en voorbij de taalbarrière te kijken bij aanwervingen. Zo kunnen ontheemde Oekraïners maar ook andere nieuwkomers meer kansen krijgen en evolueren bedrijven naar een inclusief HR-beleid.
Campagne 'Daden Boven Woorden'
Oekraïense vluchtelingen aanwerven ondanks taalbarrières

Start campagne ‘Daden boven woorden’
De campagne maakt deel uit van een breder initiatief om de talenten van mensen met een vluchtelingenstatus actief te waarderen. ‘Daden boven woorden’ is meer dan een campagne, het is een uitnodiging aan ondernemingen om met hulp van hun sectororganisatie de taalbarrières bij aanwerving te versoepelen en een inclusievere werkomgeving te bevorderen.
Zo ontsluiten we nieuwe mogelijkheden, niet alleen voor de nieuwkomers maar ook voor de ondernemingen die hierin meestappen. Op een arbeidskrappe arbeidsmarkt zijn trouwens alle handen meer dan welkom.
Drie thema’s om te inspireren en te informeren
De campagne focust op 3 thema's:
- kansen: ontdekken van de voordelen en motivaties voor het aannemen van mensen met een vluchtelingenachtergrond, inclusief de mogelijke hindernissen en oplossingen.
- praktijken: concrete stappen zetten om een inclusieve organisatie te creëren, van het vinden van kandidaten tot hun onboarding en duurzame tewerkstelling.
- partnerschappen: een overzicht krijgen van organisaties waarmee je kan samenwerken om hindernissen weg te werken en een inclusieve arbeidsomgeving te bevorderen.
Succesverhalen tonen dat het kan
Drie ondernemingen staan model voor deze aanpak. In drie videopodcasts kunnen ondernemingen kennismaken met deze inspirerende succesverhalen.
Deze verhalen zijn getuigenissen van de positieve impact die een open houding ten opzichte van divers talent kan hebben. Met 'Daden boven woorden' bouwen de SERV en de sectororganisaties voort op het besef dat talent belangrijker is dan taal en dat een inclusieve arbeidsmarkt begint met de bereidheid om onbewuste vooroordelen te herkennen en te doorbreken. Via een praktisch stappenplan kunnen ondernemingen vervolgens de daad bij het woord voegen en gesteund door hun sectororganisatie bouwen aan een inclusieve werkomgeving.
Pfizer uit Puurs heeft een programma uitgewerkt om vluchtelingen kansen te geven in het bedrijf. Bekijk video.
Het Psychiatrisch Ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw in Brugge vertelt over het traject dat de Oekraïense Iryna binnen het ziekenhuis aflegde van een logistieke functie naar een bouwtechnische job. Bekijk video.
Novifor uit Jabbeke bewijst dat wanneer bedrijfsleiders zelf initiatief nemen om werkzoekende vluchtelingen te contacteren, dit kan leiden tot duurzame tewerkstelling die taalbarrières overstijgt. Bekijk video.
Gerelateerde artikelen

1 op 3 werknemers is ‘Strategisch incompetent’. Wat nu?
‘Strategische incompetentie’ is het opzettelijk slecht uitvoeren van een taak in de hoop ze niet langer te moeten doen. Maar wat doe je eraan?
lees meer

Teamdiversiteit ontcijferd: Luc Ardies onthult essentiële inzichten voor zaakvoerders
Verdiep je in de expertise van Luc Ardies en ontdek waarom zijn nieuwe boekje een must-read is voor leidinggevenden die streven naar effectiever teamwerk.
lees meer

3 factoren om burn-out te verminderen
Welzijn om het werk heeft een grote impact. 3 factoren hoe jij als werkgever burn-out kan verminderen.
lees meer