Is anoniem rekruteren de toekomst?

Het cv is passé

In de pers verscheen een interessant interview met Anouk Lagae van Accent Interim. Lagae bewees al meerdere malen een vernieuwende visie te hebben op de arbeidsmarkt en de manier waarop we als werkgevers én werknemers hiermee moeten omgaan. De rekruteringswereld is immers in volle transformatie, aangedreven door de nijpende krapte op de arbeidsmarkt. Als eerste speler in België introduceerde Accent op 1 februari 2023 anoniem rekruteren, na een succesvol proefproject eind 2021. 

Waarom is anoniem rekruteren zo belangrijk volgens ons?

Elk talent verdient een kans. We zien dat een hele groep competente mensen zelfs geen kans krijgt op een eerste sollicitatiegesprek. Dat zijn heel waardevolle mensen. Tegelijk is er de war for talent, waardoor bedrijven geen mensen vinden. Dat klopt niet. Er zijn nog altijd onderbewust vooroordelen. Mensen krijgen op die manier de kans naar dat sollicitatiegesprek te gaan. Daar kunnen ze hun levensverhaal doen, hun motivatie en goesting tonen. Vraag geen CV, wel contactgegevens zoals een naam of initialen, een gsm-nummer en een e-mailadres. Laat ze een (online) test uitvoeren om na te gaan of ze bij jouw bedrijfscultuur past. Bij een goed resultaat kan iemand op gesprek komen.

Een bedrijf moet bereid zijn om te investeren in opleiding

Wij geloven dat elke persoon kan worden ingezet, zolang hij de juiste waarden heeft en bij de bedrijfscultuur past. Door geen CV's meer te vragen, krijg je meer aanmeldingen. Je zal als bedrijf wel bereid moeten zijn te investeren in training en ontwikkeling. Je kunt blijven zoeken naar mensen met zoveel jaar ervaring, je zal ze niet vinden. De jobmarkt verandert. 

Vooral het gedrag van de jongeren is anders, maar je ziet het ook bij de ouderen. Bedrijven moeten zich heruitvinden om daarop in te spelen, de trend is niet meer te stoppen. Ook de planningen van bedrijven veranderen. Veel Belgen staan meer open voor een bijverdienste, omdat ze niet rondkomen. Zelfs in de retail wordt de planning niet langer per maand, maar per dag opgemaakt. De avond ervoor worden de uurroosters in de app gezet en beslissen mensen of ze de volgende dag zullen werken.

Wij geloven dat elke persoon kan worden ingezet, zolang hij de juiste waarden heeft en bij de cultuur van het bedrijf past.

Er zijn meer langdurig zieken dan werklozen

Er zijn heel veel mensen met een burn-out. Maar ook mensen die geen burn-out hebben, voelen zich wel vaker niet super op het werk of gaan met tegenzin werken. Het is ook moeilijk mensen te reïntegreren op het werk. Voor het eerst zijn er meer langdurig zieken dan werklozen. In plaats van enkel te vissen in de vijver van werklozen en werkzoekenden, is het belangrijk om meer langdurig zieken terug naar de arbeidsmarkt te brengen. 

De overheid speelt hier ook een rol in maar je hoeft als bedrijf hier niet op te wachten. Het burn-outbeleid draait vaker om symptoombestrijding terwijl je beter kan kijken naar de onderliggende oorzaak. Vaak voelen mensen zich niet goed in hun werkomgeving. Ze hebben nood aan waardering, aan doorgroeikansen, aan een plaats waar ze hun mening kunnen geven, aan een plaats waar ze mens mogen zijn. Voldoende investeren in je mensen moet vooropstaan. Hierin kan PMO je zeker bijstaan. 

We spreken veel over het ABC van werken, waarbij A staat voor autonomie, B voor belonging of verbonden zijn met je bedrijf, en de C van competentie. Het is belangrijk om je werknemers groeimogelijkheden te geven. 

Werknemers zijn medeverantwoordelijk

If you don’t love it, change it. En als je je situatie niet kunt veranderen, laat het dan. In België heerst, zeker met de anciënniteitsregeling, vaak een cultuur van blijven zitten, zelfs al ben je niet gelukkig. Het is niet enkel de verantwoordelijkheid van de werkgever, de medewerker moet begrijpen dat hij altijd een keuze heeft. We zijn allemaal samen verantwoordelijk voor de onmenselijke omgeving die we zo creëren. Bedrijven die menselijk zijn, zijn echte magneten. Daar willen mensen werken. 

Ook nood aan verandering in je bedrijf? Wij staan voor je klaar! 

Gerelateerde artikelen