We hebben in de Retail nood aan een Copernicaanse revolutie.

Het profiel van de winkelbediende is aan een upgrade toe. Technologische innovaties doen onze wereld zodanig snel doordraaien, dat de manier waarop we onze retail organiseren hopeloos achteropgeraakt. We hebben nood aan een Copernicaanse revolutie.

Top-down werkt niet meer

Het eerst afstemmen en dan doen, werkt niet meer. Als een winkelbediende bij een klacht naar het kantoor van de leidinggevende moet lopen, dan is de klant al lang vertrokken. Klinkt logisch, niet? Maar toch is het nog te vaak de realiteit.

De nieuwe retail is er één van vertrouwen geven. Eén waar we in dialoog gaan met klanten en snel oplossingen geven. Medewerkers die in de frontline staan, oog in oog met de klant, moeten de verantwoordelijkheid en bevoegdheden krijgen om zelf beslissingen te nemen. Het vertrouwen dat zij snel en juist kunnen handelen om elke plooi in de winkelervaring terug glad te strijken.

Vertrouwen geven, vraagt een kader

Het profiel van de retailmedewerker is dus aan een upgrade toe. Dit heeft echter niets te maken met hun diploma. Hun veranderende rol in retail vraagt nieuwe kennis en people skills. Bij PMO geloven we dat iedereen kan groeien, mits de juiste context. Om vertrouwen te geven, is een kader nodig. Ondersteuning die zowel werkgevers als werknemers nodig hebben om zich comfortabel te voelen met wat een evoluerende retailwereld van hen vraagt. Geef winkelmedewerkers een stuk autonomie, zorg voor een optimale werksfeer waar iedereen zichzelf kan zijn en, last but not least, ontwikkel een opleidingscultuur.

Iedereen, maar vooral onze jongste medewerkers, kiezen voor werkgevers die de kans geven aan werknemers om zowel professioneel als persoonlijk te groeien. Copernicus zette de middeleeuwse samenleving op z’n kop door te stellen dat niet de aarde, maar de zon het middelpunt was waar alles omheen draaide. Ook in retail moeten we stilaan gaan erkennen dat we vanuit de kracht van onze werknemers moeten vertrekken. ‘Bottom up’ in plaats van ‘Top down’. Als winkelmedewerkers groeien, dan kunnen ook onze organisaties groeien in onze snel veranderende retailwereld.

Een nieuwe website voor retailinnovatie

Groei betekent dus in de nieuwe retail niet alleen winkeluitbreiding of het openen van nieuwe filialen; het is ook de groei van onze medewerkers. Bij PMO begrijpen we dit als geen ander. Onze nieuwe website en bijbehorende innovatieve tools zijn ontworpen om winkelmedewerkers de autonomie te geven die ze nodig hebben.

PMO's kracht ligt in "groei". Bij de start in 1996 gaven we slechts korte trainingsmodules met een handvol trainers. 27 jaar later zijn we geëvolueerd tot een volwassen organisatie met vijftien toegewijde trainers. We richten ons nu vooral op duurzame trajecten, variërend van persoonlijke coaching tot intensieve trainingen. En dat groeiverhaal is nog niet afgesloten.

Met onze nieuwe website willen we een nieuwe revolutie teweegbrengen in de manier waarop retailers hun medewerkers trainen en ondersteunen. We bieden een platform voor opleiding en ontwikkeling, waardoor elke medewerker de kans krijgt om te groeien, ongeacht hun diploma of ervaring. Door deze aanpak helpen we onze klanten de complexiteit van de moderne retailomgeving het hoofd te bieden en hun organisaties van onderop op te bouwen, waarbij de werknemers centraal staan. Dit is hoe we bij PMO onszelf herdefiniëren als voortrekker van retailinnovatie.

Ontdek hoe wij mensen laten groeien

Bij PMO staan passie voor retail en groei van mensen centraal. Wij bieden praktijkgerichte opleidingen aan op de werkvloer die zowel jij als ondernemer, jouw personeel als de winkel naar succes leiden.

Gerelateerde artikelen