Drie jaar geleden ging Daniël Dullers met pensioen. Het begin van zijn tweede loopbaan, zoals hij het zelf noemt. Want het zou natuurlijk zonde zijn om alle vakkennis die hij tijdens zijn loopbaan verzamelde, zomaar verloren te laten gaan. Twee bijscholingen en bijhorende certificaten later, is Daniël als kersverse PMO-trainer helemaal klaar om zijn inzichten en ervaringen rond persoonlijkheden te delen met het grote publiek
Opleiding klantgerichtheid
Ken jezelf, win de klant
Met ruim 35 jaar ervaring – zowel op de winkelvloer zelf als in managementfuncties – is Daniël vertrouwd met alle aspecten van de retail. “Als filiaalverantwoordelijke van een grote boekhandel was ik steevast achter de kassa te vinden”, vertelt hij daar zelf over. “Later vulde ik vanuit de hoofdzetel functies in operationeel management en inkoop in en was ik als directeur winkelleiding het aanspreekpunt voor filiaalverantwoordelijken en franchisenemers. Uiteindelijk ben ik doorgegroeid naar een job in de marketing."
Aanpassen aan de klant
Daniël ademt retail. “Toch wou ik mijn expertise in een breder, wetenschappelijk verantwoord kader plaatsen. Daarom volgde ik de opleidingen Lumina Spark (persoonlijkheidsprofielen) en Lumina Leadership. “Waar die fascinatie in persoonlijkheidsprofielen vandaan komt? “Lang, lang geleden ben ik afgestudeerd als sociaal verpleegkundige”, lacht Daniël. “De menselijke persoonlijkheid heeft me dus altijd al geboeid, maar op de werkvloer heb ik de impact ervan pas écht kunnen ervaren.”
Een voorbeeld: “Stel, een klant krijgt bezoek over de vloer en zoekt een gepaste wijn om te serveren. Een winkelmedewerker met vakkennis kan er perfect in slagen om dezelfde wijn te verkopen aan twee totaal verschillende klanten. Op één voorwaarde: de manier waarop de informatie wordt overgebracht, is aangepast aan de persoonlijkheid van de persoon die tegenover je staat."
"Iemand met een dominante, resultaatgerichte persoonlijkheid wil bijvoorbeeld to the point wijnsuggesties voorgeschoteld krijgen. Een introverte klant verwacht dan weer eerder een verhaal en persoonlijke connectie. Hoe beter je je als winkelmedewerker kan aanpassen aan die communicatievoorkeuren, hoe beter het gevoel bij de klant blijft hangen.”
Ken jezelf, je collega én je klant
De opleiding ‘Ken jezelf, win je klant’ bestaat uit drie onderdelen. “We beginnen met een kennismaking met de verschillende persoonlijkheidsaspecten”, legt Daniël uit. “Op basis daarvan ontdekken de deelnemers hun eigen voorkeursgedrag en brengen ze hun sterke en minder sterke eigenschappen in kaart. De ideale gelegenheid om jezelf te ontwikkelen!"
"In het tweede deel bespreken we de kwaliteiten van collega’s, ervaren we de meerwaarde van diversiteit en leren we hoe we beter kunnen samenwerken. Het laatste luik focust op de klant: hoe kunnen we, door actief in te spelen op de persoonlijkheid van de klant, commerciële resultaten boeken? Klantvriendelijkheid is een absolute vereiste op de winkelvloer, maar klantgerichtheid gaat nog een stapje verder.”
Praktijkgericht
In één dag tijd stoomt Daniël de cursisten helemaal klaar om actief aan de slag te gaan met klantenvoorkeuren. “Al kan de PMO-opleiding daarnaast natuurlijk uitgebreid worden met bijvoorbeeld individuele opvolging. We vertrekken vanuit een theoretisch kader, maar schakelen al snel over naar de praktijk."
Gerelateerde artikelen

Heb jij al een opleidingsplan?
Wetgeving verplicht ‘Opleidingsplan’ voor ondernemingen vanaf 20 werknemers tegen eind maart 2024.

Zeven tips voor meer plezier in je leven en op je werk
In het drukke leven van vandaag is het essentieel om aandacht te besteden aan plezier, zowel in je persoonlijke leven als op de werkvloer.
