Gemotiveerde winkelmedewerkers vinden. 

Hoe pakt Lidl het aan?

In Trends getuigt Lidl, een bedrijf dat voor een originele aanpak kiest in het rekruteringsbeleid, over hoe ze op zoek gaat naar meer dan 300 medewerkers. “Het gaat niet alleen om winkelfuncties, maar ook in de logistiek en in onze kantoren”, zegt Wouter Jan Wegman, de hr-directeur van Lidl Belux. Maar voor de winkels is de ligging en de nabijheid van het werk eerder een voordeel. Met 308 verkooppunten vind je er altijd wel eentje in de nabijheid van de woonst van kandidaten. 

Maar ook daar is aanwerven een uitdaging. De openingstijden worden opgerekt in onze sector. Neem het avondwerk: je moet mensen vinden die bereid zijn om dan in de winkel te staan. Je kunt die proberen te verleiden met geromantiseerde en gepolijste verhalen over werken in een supermarkt. Het ís ook leuk werk, maar het moet je wel passen.” 

Lidl koos daarom voor een andere aanpak. Om vlotter geschikte kandidaten te vinden voor dat soort banen, lanceert het een proefproject van ‘eerlijke vacature-omschrijvingen’. De mensen die het werk iedere dag doen in de winkels, schrijven zelf de vacatureteksten, met de hulp van AI. De supermarktketen wil zo voorkomen dat er een verschil is tussen de verwachtingen van nieuwe medewerkers en de dagelijkse praktijk. Wegman: “We hebben er niks aan als mensen op basis van mooie verhalen bij ons beginnen en daar twee weken later niets van ervaren. Het is prima als ze na vijf of zes jaar vertrekken met een rugzak vol ervaring, maar niet na minder dan een maand. Dit is een manier om mensen langer te behouden, waardoor er meer kwaliteit en stabiliteit in de winkel is. Nieuwe collega’s zijn leuk, ze geven een impuls. Maar je moet wel wennen aan de nieuwe setting. Als je iedere dag of week nieuwe collega’s moet opvangen, gaat dat ten koste van de productiviteit.” 

Daarnaast kiest Lidl voor ‘ hire for attitude, train for skills ’. “We nemen de mensen aan voor hun persoonlijkheid, al de rest kunnen we hen leren. Zo kunnen de mensen voor zichzelf bepalen: dat is het bedrijf dat bij mij past, daar wil ik voor werken”, legt Wegman uit. “Als blijkt dat sommigen niet aan alle eisen voldoen, dan zeg ik: het is aan ons als werkgever om die mensen die competenties bij te brengen.”

Bron: Trends

Gerelateerde artikelen

5 voordelen 1

5 voordelen van werken in retail

Weekendwerk, lage lonen, concurrentie van e-commerce en lastige klanten. Het zijn de klassieke spelbrekers voor een job in de handel of verkoop. Maar wat zijn de troeven van een job in de retail?