‘Strategisch incompetent’

Wat kan jij als werkgever eraan doen?

1 op 3 Belgische werknemers is ‘Strategisch incompetent'

‘Strategische incompetentie’ is het opzettelijk slecht uitvoeren van een taak in de hoop ze niet langer te moeten doen. HR-dienstengroep Liantis heeft opdracht gegeven aan IVOX om een onderzoek uit te voeren bij 1.000 werknemers om te peilen of zij zich ooit hebben gezondigd aan dit soort van gedrag. Eén op drie van de bevraagde medewerkers voert blijkbaar weleens een taak met opzet slecht uit en liefst driekwart ziet het bij collega’s. “Om dit te voorkomen, is het belangrijk om goed in kaart te brengen waar medewerkers energie uit halen. Want een taak die voor de ene collega een opgave is, is voor een ander net interessant”, zegt arbeidspsychologe Evy Sadicaris van Liantis.

Wat kan jij eraan doen?

Het onderzoek heeft plaatsgevonden in alle sectoren, dus ook in de detailhandel durven winkelmedewerkers zich wel eens te bezondigen aan ‘Strategische incompetentie’. De gevolgen voor de productiviteit zijn uiterst zwaar, maar zelfs los van dit blijkbaar vaak voorkomend fenomeen loont het sowieso de moeite om regelmatig na te gaan of elke medewerker in hoofdzaak taken uitvoert waar hij- of zijzelf een goed gevoel bij heeft. Het belang van intrinsieke motivatie is cruciaal in een toekomstgericht HR-beleid.

PMO biedt daarom een zeer interessante begeleiding van een expert aan die volgens het ‘PMO Plan Scan’ principe gesprekken voert met medewerkers om te polsen naar hun ‘plezierfactor’ bij het uitvoeren van een job.

Gerelateerde artikelen

Aurélie medewerkers motiveren HR event

Hoe motiveer je winkelmedewerkers?

Winkelpersoneel vinden en houden is een uitdaging waarbij een eerlijk salaris essentieel blijkt maar niet voldoende is. Bij ons ontdek je welke andere cruciale factoren de motivatie en retentie van winkelmedewerkers beïnvloeden.