Opleiding Corona Stress Scan

By | Geen categorie

Opleiding Corona Stress Scan

Waarom?

Supermarktsector stond in de vuurlinie sinds het begin van Corona.

In het begin was er veel werklust, inzet, “we gaan er tegenaan”. Dat gaf erkenning en  waardering maar stilaan veranderde dat : Medewerkers kregen bottere klanten, angst voor corona, stress, steeds veranderende maatregelen, mondkapjes, thuissituatie, onzekerheid, eenzaamheid, financiële zorgen, …

Gevolg : meer conflicten onderling, werkplezier daalt,  meer uitval, ziekteverzuim, daling prestatie, verloop,

Hoe?

2 sessies

Sessie 1 laat medewerkers ventileren, samen analyse maken van wat goed is en waar ze tegen lopen:  individueel, in team en qua leidinggeven
Sessie 2: 1 uur privécoach die maatwerk levert op basis van eerste gesprek en inspeelt op wat medewerker nodig heeft: rust, balans, hoe omgaan met conflict, leidinggevende tips, communicatie, lichamelijke klachten, …

Wat?

We gebruiken een mix van mentale, emotionele, lichaamsgerichte en systemische interventies.

  • Betere werksfeer en welzijn
  • Medewerkers terug meer betrokken
  • Minder ziekteverzuim
  • Hogere productiviteit
  • Inzichten in wat leeft op de werkvloervoor voor het management
  • Aanbevelingen tot remediëring van wat fout loopt

Financiering

Individueel te bekijken in functie van winkelgrootte, aantal medewerkers, statuut, Buurtsuper.be lid, en andere.
Bij interesse neemt PMO steeds contact op met zaakvoerder voor een aangepaste offerte.

In Vlaanderen  :  subsidies werkbaarheidscheques (60%) en Buurtsuper.be/PMO (PC 201/202.01)
Brussel-Wallonië : geen werkbaarheidscheques – wel PMO (PC201/202.01)

Gemiddeld grotere winkel  :  schatting = 4 opleidingsdagen
Gemiddeld kleinere winkel : schatting = 2 opleidingsdagen

Neem contact op met PMO

voor een afspraak 02 21 22 651 of wendy.labie@pmocvba.be

Bekijk de opleidingsfiche

By | Geen categorie

Intensief traject voor ondernemer én leidinggevenden

“De toekomst voor de retail ligt bij de leidinggevenden”, dat is dé overtuiging vanuit PMO.
In een toekomstgerichte personeelsbenadering dient er meer aandacht te zijn voor deze leidinggevende posities.
Ze vervullen een cruciale rol in het inspireren en motiveren van winkelmedewerkers.
Die leidinggevenden worden echter meestal gepromoveerd op basis van hun eerdere arbeidsprestaties, maar mankeren doorgaans de competenties om andere mensen te coachen.
Daar biedt het uniek opleidingstraject “Me & My Team” een antwoord op.  Dit traject komt sinds kort ook in aanmerking voor het Vlaams Opleidingsverlof (VOV).
Daarmee kan u een aanzienlijke tegemoetkoming ontvangen als uw leidinggevende ervoor kiest zo een intensief traject te doorlopen.
Wenst u hierover meer te weten, dan komen we dit graag in een persoonlijk gesprek toelichten.
Hier kan u contact opnemen met Bart Persoons, manager van PMO.

Zijn de winkelmedewerkers helemaal ‘mee’ met uw bedrijfsverhaal?

By | Geen categorie

Zijn de winkelmedewerkers helemaal ‘mee’ met uw bedrijfsverhaal?

Vooral uw jongste winkelmedewerkers stellen vaak de ‘Waarom?’-vraag. ‘Daarom’ is dan het verkeerde antwoord, want de jongste generatie krijg je pas gemotiveerd en betrokken als ze de zin van hun engagement begrijpen. Daarom is het belangrijk dat de bedrijfsvisie niet iets is dat top down wordt uitgerold.

In een eerste fase scannen we daarom wat uw medewerkers motiveert. Waar halen ze plezier uit?

De plezierscan is een ideale sterkte-zwakte analyse van plezier en motivatie op het werk.  In een tweede fase gaan we actiegericht aan de slag om medewerkers betrokken te maken in hun eigen plezierplan.

In het plezierplan ontdekken de deelnemers :

  • wat hun job leuk of minder leuk maakt
  • wat ze kunnen doen om het voor de collega’s ook plezierig te maken en welke van hun gedragingen mogelijk tot frustraties leiden

Iedere deelnemer maakt op die manier dan een concreet Persoonlijk Plezier Plan om zijn plezier en het plezier van de anderen te verbeteren zodat er uiteindelijk een Collectieve Plezierdroom ontstaat : deze Collectieve Plezierdroom wordt tot slot op een mooie canvas gevisualiseerd zodat die in de refter op een andere gemeenschappelijke plaats kan worden uitgehangen zodat iedereen dagelijks geconfronteerd wordt met wat het werkplezier binnen de organisatie kan verbeteren.

Kris Borloo, SPAR ondernemer getuigt : “De plezierscan en het plezierplan zijn cruciaal om de betrokkenheid van de medewerkers te vergroten én hen samen te doen nadenken over hoe ze hun eigen job met plezier kunnen uitvoeren. De plezierdroom van de winkel is ideaal om zaken bespreekbaar te maken en om medewerkers een houvast te geven. Ook voor nieuwe medewerkers is het een fantastische tool om hen te laten zien wat belangrijk is voor de winkel en het werkplezier”

Maak gebruik van de werkbaarheidscheques om uw plezierdroom waar te maken.

Contacteer PMO via 02-21.22.651 of mail wendy.labie@pmocvba.be

Waar vind ik snel tijdelijke vervanging voor zieke of afwezige medewerkers?

By | Geen categorie

Waar vind ik snel tijdelijke vervanging voor zieke of afwezige medewerkers?

Je kan je vacature posten op de website van VDAB met #COVID19. VDAB behandelt deze vacatures dan met de hoogste prioriteit.
Indien je personeelstekort hebt omwille van coronacrisis, kan je ook een beroep doen op de VDAB. Je hoeft daarvoor enkel je vacature te publiceren op de website van VDAB met de #COVID19 achteraan de naam van de functie waar je naar op zoek bent.
VDAB behandelt deze vacatures dan prioritair.
Let wel: het moet om een tijdelijke vacature gaan (personeelstekort omwille van ziekte, drukte, etc.). Je mag #COVID19 niet gebruiken voor andere, reguliere vacatures.
Vind je het moeilijk om de vacature zelf te posten op de website van VDAB of heb je nog vragen? Dan kan je terecht op de gratis servicelijn van VDAB via tel. 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).

Meer weten? Check dan https://www.vdab.be/coronacrisis/vacatures

Steven, winkelverantwoordelijke van SPAR Mechelen volgde, samen met zijn collega’s, de corona stress scan. Een korte getuigenis.

By | Geen categorie | No Comments

PMO ontwikkelde in de lockdown periode een “corona stress scan”.  Deze zal u en uw medewerkers nu én later helpen om veerkrachtiger en weerbaarder het werk aan te vatten. Werken in het retail landschap is gewijzigd en ook daarin wil PMO uw partner zijn. Contacteer ons hier voor een afspraak.  Over onze corona stress scan leest u hier meer.

 

Waarom de ene swingt en de andere slowt in tijden van post corona…

By | Geen categorie

Waarom de ene swingt en de andere slowt in tijden van post corona…

Heel wat van onze leden maken grootste plannen om in het ‘nieuwe normaal’ een aantal zaken anders aan te pakken.
10 post corona tips om medewerkers mee te krijgen in jouw veranderingsverhaal!

Wat je vooral moet vermijden:

  1. Stress en paniek: Een beetje stress is gezond en vaak nodig om zaken met de nodige urgentie aan te pakken. Maar angst is een slechtte raadgevers en verandering leidt op zich al tot stress. Zeg dus niet: ‘Als we niets doen gaan we failliet!’
  2. Te pas en te onpas met het woord ‘verandering’ zwaaien: De kans is vrij groot dat mensen eerder al veranderingsprocessen meemaakten die … grandioos mislukten.  Cynisme steekt snel de kop op.
  3. Controles en verplichtingen: diegene die het gezegde ‘Vertrouwen is goed, maar controle is beter’ heeft uitgevonden, zouden ze voor het vuurpeloton moeten zetten. Niets werkt zo verlammend!
  4. Haast en spoed: … is zelden goed, ook niet bij transitietrajecten. Geef de mensen tijd en zeker niet de indruk dat alles ineens zal veranderen. Zorg wél voor tussenstapjes en feedback momenten.

Wat moet je vooral wél doen?

  1. I have a dream: Zet een stip aan de horizon: een positief toekomstbeeld om naar uit te kijken. Zorg voor een goed en inspirerend verhaal!
  2. Warming-up: Breid stilaan de betrokkenen voor om één en ander in vraag te stellen. Maar vanuit een serene sfeer. Schep een gevoel van welbehagen en comfort.
  3. Reality time: Benoem nu de bedreigingen en haal de buitenwereld naar binnen: klantentevredenheidsonderzoek, klachten enz…  tonen aan wat de verbeterpunten zijn.
  4. Involvement: Vertrek vanuit klachten die medewerkers zelf al hebben geduid en probeer hen bij de nieuwe strategie zo maximaal mogelijk te betrekken.
  5. Focus op nieuwe kansen: Elke crisis biedt kansen en opportuniteiten die door de nieuwe situatie ontstaan. Analyseer ze en koppel ze aan persoonlijke wensen van medewerkers.
  6. Be specific: Formuleer het positief toekomstbeeld en de nieuwe kansen zo concreet en specifiek mogelijk. Doe dit zoveel mogelijk op een visuele manier.

Praktijkvoorbeelden? Bestel hier ons PMO & Lannoo Campus zakboekje of bekijk dit interview op ‘Eventplanner’.

Graag meer info over onze PMO managementopleiding ‘Me & My Team’? Informeer bij wendy.labie@pmocvba.be

Heeft u als leidinggevende een juist beeld van uzelf?

By | Geen categorie

Heeft u als leidinggevende een juist beeld van uzelf?

Mieke Audenaert is professor in de onderzoeksgroep HRM en Organisatiemanagement aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Gent en schreef vanuit haar bevindingen het boek ‘Leiders doen groeien’. “Iedereen heeft wel ideeën over leiderschap en wat nodig is om een goede leider te zijn, maar hebben leiders een juist beeld van zichzelf?” Om haar punt te maken, vertelt Mieke Audenaert het bekende sprookje over de kleren van de keizer. Net als sommige leiders heeft de keizer een overmatig zelfvertrouwen en een fout beeld van zichzelf. “Omdat niemand feedback durft geven (uit angst voor de reacties) kan de leider dit beeld ook niet bijschaven.” Het omgekeerde doet zich ook vaak voor: leiders die zelfvertrouwen missen! Inhoudelijk zeer sterk, maar niet in staat om dat uit te stralen. Het zijn de people managers die schrik hebben om door de mand te vallen”

TIP: PMO (Personeels- en Management Opleidingen cvba) stelt de managementopleiding ‘Me & My Team’ voor van Jo Vermeylen. Deze praktijkgerichte 2-daagse opleiding reikt al wie leiding geeft in de winkelsector concrete instrumenten aan om, in functie van uw winkelsituatie en de persoonlijke competenties van uw medewerkers, het beste uit uw team te halen. Voor meer inlichtingen mail: wendy.labie@pmocvba.be

Hoe pak je corona aan? We houden je up to date!

By | Geen categorie

Hoe pak je corona aan?
We houden je up to date!

Vanuit PMO en UNIZO volgen wij de corona-maatregelen op de voet. Heb je vragen omtrent tijdelijke werkloosheid, personeel, richtlijnen,…, dan kan je steeds terecht op onderstaande infowebsite. Deze wordt telkens geüpdatet bij wijzigingen.

www.unizo.be/corona

Je kan als PMO/UNIZO lid ook steeds terecht met specifieke vragen bij de Ondernemerslijn via 0800/20 750

WIST JE DAT

In de meeste gevallen kan je bij overmacht beter Tijdelijke Werkloosheid inroepen i.p.v. Technische Werkloosheid. Deze laatste is namelijk complex met een langere procedure. Tijdelijke Werkloosheid is makkelijk en snel in te roepen. Hier alle details: https://www.unizo.be/kan-ik-een-beroep-doen-op-tijdelijke-werkloosheid. Er staan ook de formaliteiten die je moet ondernemen om dit in orde te brengen bij de RVA.

Aantal kandidaten per vacature blijft zeer laag

By | Geen categorie

Aantal kandidaten per vacature blijft zeer laag

In de nieuwsbrief van Randstad staat een analyse van Professor Vansteenkiste van Steunpunt Werk die uitwijst dat het lage aantal werkzoekenden en moeilijk in te vullen vacatures nog een hele tijd zal blijven duren. Als de economie afkoelt, zou dat probleem zichzelf moeten oplossen, maar op dat effect hoeven we de komende jaren niet te rekenen. De impact van de vergrijzing zorgt ervoor dat het tekort op de arbeidsmarkt het komende decennium niet weg te denken is. De oorlog om talent is niet gestreden. “In heel België bevindt de jobschaarste zich momenteel op het hoogste punt in lange tijd”, zegt Prof. dr. Sarah Vansteenkiste van het Steunpunt Werk. In het Vlaamse Gewest waren er in 2019 per vacature 3,9 geïnteresseerde werkzoekenden. Ter vergelijking: in 2014 waren het er nog 9,3. Kijkend naar de arbeidsmarkt verwacht Steunpunt Werk dat de schaarste de komende jaren structureel zal blijven. Van 2023 tot 2028 zal Vlaanderen bijna 400.000 55-plussers moeten vervangen. Steunpunt Werk stelt daarom dat werkgevers verder moeten kijken dan enkel het activeren van werklozen. Het zoeken naar talent de komende jaren blijft een stevige uitdaging. Werkgevers zullen meer moeten openstaan voor profielen waaraan ze nog niet hadden gedacht. In de praktijk betekent dit breder rekruteren, intern meer groeikansen creëren en beter nadenken over hoe je mensen kan houden door ook na de aanwerving voldoende opleidingskansen te bieden.”

TIP: PMO (Personeel- en Management Opleidingen cvba) organiseert in opdracht van VDAB regelmatig winkelopleidingen voor werkzoekenden. Na de opleiding volgt een stage. Die stage is voor de werkgever veel interessanter dan het beste sollicitatiegesprek om het potentieel van de kandidaat in te schatten. Geïnteresseerd? Contacteer vanessa.abbeel@pmocvba.be

Getuigenis opleiding Me and my team

By | Geen categorie

Getuigenis opleiding Me and my team

De PMO coach Jo Vermeylen brengt op een begeesterende wijze zijn boodschap. Hij laat ons meedenken zodat we zelf oplossingen vinden. Dit is de grote troef van zijn manier van coachen.

Tijdens de opleiding bespreken we thema’s die Jo aan de hand van praktische voorbeelden duidelijk en verstaanbaar uitlegt. Wanneer de sessie erop zit begint het werk pas echt. Om de nieuwe info in de praktijk toe te passen geeft Jo ons via WhatsApp iedere week een opdracht. De ervaringen, oplossingen of problemen worden gedeeld en zijn zo zichtbaar. Hier leert iedereen uit.

Dit is een langdurig project. Tijdens de terugkomdagen worden weer nieuwe tools aangereikt waarmee we de weken erna aan de slag kunnen. Door deze manier van opleiden is de kans veel kleiner dat we hervallen in routine. Door de wekelijkse opdrachten moet je wel volgen. En de groepsdruk laat de deelnemers ook beter presteren.

We zijn nu 4 maanden verder en de resultaten zijn duidelijk merkbaar en meetbaar. Zowel onze shopmanagers als wijzelf zijn erg gegroeid. Er is een duidelijke honger ontstaan naar “nog meer”.

Marc Vaes en Marita Schoofs, zaakvoerders van JBC Leuven, Boortmeerbeek, Geel, Overijse, Korbeek-Lo en Sint-Joris-Winge.

Wil je meer weten over dit traject contacteer dan bart.persoons@pmocvba.be.
Je kan alvast een kijkje nemen op Me and my team voor meer info.

Contacteer ons