Werk als een Viking en je hebt plezier in je job

By 3 oktober 2019 Geen categorie

Werk als een Viking en je hebt plezier in je job

Twee keer per dag een verplichte koffieklets met collega’s en een kappersbezoek tijdens de uren. Die relatief kleine ingrepen schenken ons weer werkgeluk. Wat in Scandinavië al jaren goed marcheert, heeft ook hier kans op slagen, menen experts. Of: hoe ‘werken als een Viking’ maar beter het nieuwe bedrijfsmotto wordt.

Alle hens aan dek, want ‘t is weer wat minder plezant op ons werk, zo leert de jaarlijkse bevraging van Tempo-Team. Een goed loon en vakantie buiten beschouwing gelaten, zijn er slechts drie ingrediënten die ons werkgeluk – een povere 6,5 op 10 – een boost kunnen geven. Sterk teamwork, ‘gezond welzijn’ of een goede band met onze buren aan het kantooreiland, en een perfecte mix tussen werk en privé of tijd voor de kindjes.

In Zweden, Noorwegen en Denemarken hebben ze die boodschap al lang begrepen. Die landen prijken niet voor niets bovenaan het World Happiness Report van de VN. Wie langer werkt, wordt in Scandinavië beloond, er is meer kans op promotie en er zijn uitgebreide voordelen voor mama’s en papa’s, zoals 480 dagen geboorteverlof – grotendeels betaald. “Al zit werkgeluk ook in kleine dingen”, zegt Kim Hilgert, happiness ambassador bij Tryangle, dat samen met Belgische bedrijven “werkt aan werkgeluk”. “Soms rinkelt om 10.30 uur een belletje dat een verplicht pauzemoment aankondigt of staat iedereen op hetzelfde uur recht om koffie te drinken. Voorwaarde is wel dat er dan niet over werk gepraat wordt.”

Muisstil vs. ambiance

Bijna twee op de drie Belgische werkgevers geloven dat regelmatige breaks het werkgeluk inderdaad maximaliseren en vier op de tien moedigen hun personeel dan ook aan genoeg te pauzeren. En er is meer van dat kleins dat weinig middelen behoeft. “De herverdeling van werkruimtes in plekken waar het muisstil is, waar getelefoneerd mag worden en waar er ambiance heerst. Of het zelf invullen van werktijd: wie naar de kapper wil tijdens de uren, zou dat moeten kunnen als z’n werk klaar is. Het is een visie die in Scandinavië door iedereen onderschreven wordt, maar hier nog ontbreekt.”

Een eerste stap naar meer werkgeluk is de aanstelling van een ‘happiness-verantwoordelijke’, of beter nog een team dat zich daarmee bezighoudt, luidt het nog. Wie weet, stijgt de score dan volgend jaar tot 8 op 10 – een geluksgevoel dat nu maar één op de drie collega’s weet te bereiken. (FT)

Wie ongelukkig is op het werk…

  • zet zich niet extra in (40%)
  • voelt zich minder gezond (49%)
  • is minder tevreden over z’n loon (39%)

Wie gelukkig is op het werk…

  • schat z’n kansen op promotie hoger in (63%)
  • ervaart goeie balans tussen werk en privé (77%)
  • vindt dat er genoeg gepauzeerd wordt (80%)

bron: https://www.hln.be/

We werken weer wat minder graag

De Belg doet z’n job weer wat minder graag. We geven onszelf gemiddeld 6,5 op 10 qua werkgeluk. Twee jaar geleden was dat nog 7,3 op 10. Grootste boosdoener is de schaarste op de arbeidsmarkt.

Slechts één op de drie werknemers acht zichzelf echt gelukkig op de werkvloer en kleeft daar minstens een 8 op 10 op. Een kwart geeft zichzelf minder dan een 6. Dat blijkt uit een enquête van Tempo-Team bij 2.100 Belgische werknemers en -gevers. Wie gelukkig is in z’n job, is vaker tevreden over de taken die hij krijgt, over z’n salaris, collega’s, teamwerk en de balans tussen werk en privé. “Gemiddeld maakt werk één vijfde van ons geluk uit”, zegt de Gentse professor Lieven Annemans, expert ter zake. “Wie zich daar goed voelt, voelt zich ook privé beter.”

Dat we niet altijd fluitend aan de werkdag beginnen, is vooral een gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. “Die piekt sinds vorig jaar”, zegt Valérie Denis van Tempo-Team. “Bedrijven krijgen hun vacatures niet ingevuld, waardoor de werkdruk hoger wordt en het moeilijk is talenten vast te houden.” De minder blije werknemers geven vaker aan dat hun baas er niet in slaagt de juiste mensen aan te trekken (43% versus 15% bij de gelukkige collega’s).

bron: https://www.hln.be/

Contacteer ons