Steven, winkelverantwoordelijke van SPAR Mechelen volgde, samen met zijn collega’s, de corona stress scan. Een korte getuigenis.

By | Geen categorie

PMO ontwikkelde in de lockdown periode een “corona stress scan”.  Deze zal u en uw medewerkers nu én later helpen om veerkrachtiger en weerbaarder het werk aan te vatten. Werken in het retail landschap is gewijzigd en ook daarin wil PMO uw partner zijn. Contacteer ons hier voor een afspraak.  Over onze corona stress scan leest u hier meer.

Waarom de ene swingt en de andere slowt in tijden van post corona…

By | Geen categorie

Waarom de ene swingt en de andere slowt in tijden van post corona…

Heel wat van onze leden maken grootste plannen om in het ‘nieuwe normaal’ een aantal zaken anders aan te pakken.
10 post corona tips om medewerkers mee te krijgen in jouw veranderingsverhaal!

Wat je vooral moet vermijden:

  1. Stress en paniek: Een beetje stress is gezond en vaak nodig om zaken met de nodige urgentie aan te pakken. Maar angst is een slechtte raadgevers en verandering leidt op zich al tot stress. Zeg dus niet: ‘Als we niets doen gaan we failliet!’
  2. Te pas en te onpas met het woord ‘verandering’ zwaaien: De kans is vrij groot dat mensen eerder al veranderingsprocessen meemaakten die … grandioos mislukten.  Cynisme steekt snel de kop op.
  3. Controles en verplichtingen: diegene die het gezegde ‘Vertrouwen is goed, maar controle is beter’ heeft uitgevonden, zouden ze voor het vuurpeloton moeten zetten. Niets werkt zo verlammend!
  4. Haast en spoed: … is zelden goed, ook niet bij transitietrajecten. Geef de mensen tijd en zeker niet de indruk dat alles ineens zal veranderen. Zorg wél voor tussenstapjes en feedback momenten.

Wat moet je vooral wél doen?

  1. I have a dream: Zet een stip aan de horizon: een positief toekomstbeeld om naar uit te kijken. Zorg voor een goed en inspirerend verhaal!
  2. Warming-up: Breid stilaan de betrokkenen voor om één en ander in vraag te stellen. Maar vanuit een serene sfeer. Schep een gevoel van welbehagen en comfort.
  3. Reality time: Benoem nu de bedreigingen en haal de buitenwereld naar binnen: klantentevredenheidsonderzoek, klachten enz…  tonen aan wat de verbeterpunten zijn.
  4. Involvement: Vertrek vanuit klachten die medewerkers zelf al hebben geduid en probeer hen bij de nieuwe strategie zo maximaal mogelijk te betrekken.
  5. Focus op nieuwe kansen: Elke crisis biedt kansen en opportuniteiten die door de nieuwe situatie ontstaan. Analyseer ze en koppel ze aan persoonlijke wensen van medewerkers.
  6. Be specific: Formuleer het positief toekomstbeeld en de nieuwe kansen zo concreet en specifiek mogelijk. Doe dit zoveel mogelijk op een visuele manier.

Praktijkvoorbeelden? Bestel hier ons PMO & Lannoo Campus zakboekje of bekijk dit interview op ‘Eventplanner’.

Graag meer info over onze PMO managementopleiding ‘Me & My Team’? Informeer bij wendy.labie@pmocvba.be

Heeft u als leidinggevende een juist beeld van uzelf?

By | Geen categorie

Heeft u als leidinggevende een juist beeld van uzelf?

Mieke Audenaert is professor in de onderzoeksgroep HRM en Organisatiemanagement aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Gent en schreef vanuit haar bevindingen het boek ‘Leiders doen groeien’. “Iedereen heeft wel ideeën over leiderschap en wat nodig is om een goede leider te zijn, maar hebben leiders een juist beeld van zichzelf?” Om haar punt te maken, vertelt Mieke Audenaert het bekende sprookje over de kleren van de keizer. Net als sommige leiders heeft de keizer een overmatig zelfvertrouwen en een fout beeld van zichzelf. “Omdat niemand feedback durft geven (uit angst voor de reacties) kan de leider dit beeld ook niet bijschaven.” Het omgekeerde doet zich ook vaak voor: leiders die zelfvertrouwen missen! Inhoudelijk zeer sterk, maar niet in staat om dat uit te stralen. Het zijn de people managers die schrik hebben om door de mand te vallen”

TIP: PMO (Personeels- en Management Opleidingen cvba) stelt de managementopleiding ‘Me & My Team’ voor van Jo Vermeylen. Deze praktijkgerichte 2-daagse opleiding reikt al wie leiding geeft in de winkelsector concrete instrumenten aan om, in functie van uw winkelsituatie en de persoonlijke competenties van uw medewerkers, het beste uit uw team te halen. Voor meer inlichtingen mail: wendy.labie@pmocvba.be

Hoe pak je corona aan? We houden je up to date!

By | Geen categorie

Hoe pak je corona aan?
We houden je up to date!

Vanuit PMO en UNIZO volgen wij de corona-maatregelen op de voet. Heb je vragen omtrent tijdelijke werkloosheid, personeel, richtlijnen,…, dan kan je steeds terecht op onderstaande infowebsite. Deze wordt telkens geüpdatet bij wijzigingen.

www.unizo.be/corona

Je kan als PMO/UNIZO lid ook steeds terecht met specifieke vragen bij de Ondernemerslijn via 0800/20 750

WIST JE DAT

In de meeste gevallen kan je bij overmacht beter Tijdelijke Werkloosheid inroepen i.p.v. Technische Werkloosheid. Deze laatste is namelijk complex met een langere procedure. Tijdelijke Werkloosheid is makkelijk en snel in te roepen. Hier alle details: https://www.unizo.be/kan-ik-een-beroep-doen-op-tijdelijke-werkloosheid. Er staan ook de formaliteiten die je moet ondernemen om dit in orde te brengen bij de RVA.

Aantal kandidaten per vacature blijft zeer laag

By | Geen categorie

Aantal kandidaten per vacature blijft zeer laag

In de nieuwsbrief van Randstad staat een analyse van Professor Vansteenkiste van Steunpunt Werk die uitwijst dat het lage aantal werkzoekenden en moeilijk in te vullen vacatures nog een hele tijd zal blijven duren. Als de economie afkoelt, zou dat probleem zichzelf moeten oplossen, maar op dat effect hoeven we de komende jaren niet te rekenen. De impact van de vergrijzing zorgt ervoor dat het tekort op de arbeidsmarkt het komende decennium niet weg te denken is. De oorlog om talent is niet gestreden. “In heel België bevindt de jobschaarste zich momenteel op het hoogste punt in lange tijd”, zegt Prof. dr. Sarah Vansteenkiste van het Steunpunt Werk. In het Vlaamse Gewest waren er in 2019 per vacature 3,9 geïnteresseerde werkzoekenden. Ter vergelijking: in 2014 waren het er nog 9,3. Kijkend naar de arbeidsmarkt verwacht Steunpunt Werk dat de schaarste de komende jaren structureel zal blijven. Van 2023 tot 2028 zal Vlaanderen bijna 400.000 55-plussers moeten vervangen. Steunpunt Werk stelt daarom dat werkgevers verder moeten kijken dan enkel het activeren van werklozen. Het zoeken naar talent de komende jaren blijft een stevige uitdaging. Werkgevers zullen meer moeten openstaan voor profielen waaraan ze nog niet hadden gedacht. In de praktijk betekent dit breder rekruteren, intern meer groeikansen creëren en beter nadenken over hoe je mensen kan houden door ook na de aanwerving voldoende opleidingskansen te bieden.”

TIP: PMO (Personeel- en Management Opleidingen cvba) organiseert in opdracht van VDAB regelmatig winkelopleidingen voor werkzoekenden. Na de opleiding volgt een stage. Die stage is voor de werkgever veel interessanter dan het beste sollicitatiegesprek om het potentieel van de kandidaat in te schatten. Geïnteresseerd? Contacteer vanessa.abbeel@pmocvba.be

Getuigenis opleiding Me and my team

By | Geen categorie

Getuigenis opleiding Me and my team

De PMO coach Jo Vermeylen brengt op een begeesterende wijze zijn boodschap. Hij laat ons meedenken zodat we zelf oplossingen vinden. Dit is de grote troef van zijn manier van coachen.

Tijdens de opleiding bespreken we thema’s die Jo aan de hand van praktische voorbeelden duidelijk en verstaanbaar uitlegt. Wanneer de sessie erop zit begint het werk pas echt. Om de nieuwe info in de praktijk toe te passen geeft Jo ons via WhatsApp iedere week een opdracht. De ervaringen, oplossingen of problemen worden gedeeld en zijn zo zichtbaar. Hier leert iedereen uit.

Dit is een langdurig project. Tijdens de terugkomdagen worden weer nieuwe tools aangereikt waarmee we de weken erna aan de slag kunnen. Door deze manier van opleiden is de kans veel kleiner dat we hervallen in routine. Door de wekelijkse opdrachten moet je wel volgen. En de groepsdruk laat de deelnemers ook beter presteren.

We zijn nu 4 maanden verder en de resultaten zijn duidelijk merkbaar en meetbaar. Zowel onze shopmanagers als wijzelf zijn erg gegroeid. Er is een duidelijke honger ontstaan naar “nog meer”.

Marc Vaes en Marita Schoofs, zaakvoerders van JBC Leuven, Boortmeerbeek, Geel, Overijse, Korbeek-Lo en Sint-Joris-Winge.

Wil je meer weten over dit traject contacteer dan bart.persoons@pmocvba.be.
Je kan alvast een kijkje nemen op Me and my team voor meer info.

Meer omzet met een goede etalage : de bakker

By | Geen categorie

Meer omzet met een goede etalage : de bakker

De feestdagen komen in zicht. Voor bakkers is dat het ideale moment om zich helemaal te laten gaan bij het versieren van de etalage. Maar was het nu ‘less is more’ of is het net omgekeerd?
Wat maakt een goede etalage?

De feiten op een rij

Je hebt gemiddeld 7 seconden om indruk te maken met je etalage. 7 seconden! Aandacht voor je etalage is dus erg belangrijk. Lukt het niet om de aandacht te trekken binnen die tijd, dan was je harde werk verloren moeite. Maar laat je niet ontmoedigen door die harde cijfers. Met de juiste technieken verhoogt de etalage flink je omzet. Hoe?

  • Passanten die niet van plan waren om je winkel binnen te stappen worden door je etalage verleid om toch iets te kopen.
  • Klanten die onderweg zijn naar je zaak weten wat ze nodig hebben. Een aantrekkelijke etalage verleidt hen om meer te kopen dan wat er op hun boodschappenlijstje staat.

De tijd die je besteedt aan het inrichten van je etalage verdien je dus dubbel en dik terug.

Maar wat is nu een goede etalage?

Wat werk er wel?

  • Verrassing
    Trek de aandacht van passanten en klanten door op te vallen. Iets onverwachts zal er voor zorgen dat jouw etalage eruit springt. Zoek het niet te ver. Vul je etalage bijvoorbeeld eens helemaal met ballonnen. Daar kan niemand naast kijken. Of bedek het raam met bloem en maak daarin kijkgaatjes. Geen enkele voorbijganger zal zijn nieuwsgierigheid kunnen bedwingen.
  • Trends en events
    In de modewereld of de filmindustrie zie je vaak heel opvallende trends zoals de kleuren van het seizoen of een bepaalde sfeer. Gebruik die kleur of sfeer in het ontwerp van je etalage. De feestdagen zijn vanzelfsprekend een goed onderwerp. Maar laat je ook inspireren door lokale of nationale events.
  • Afwisseling
    Gemiddeld moet je rekenen dat een consument na drie weken uitgekeken is op je etalage. Na die periode zijn voorbijgangers de etalage gewoon en valt hij niet meer op. Dat wil niet zeggen dat je elke drie weken je etalage helemaal moet veranderen. Door details aan te passen, andere producten te tonen of de focus te verleggen krijgt je etalage meteen een hele nieuwe uitstraling.
  • Huisstijl
    Blijf altijd trouw aan je huisstijl. Daar word je aan herkend. Het is een vaste waarde. Laat de kleur (of één van de kleuren) van je huisstijl steeds terug komen in je etalage, in details of als rode draad. Dit zorgt voor een professionele en kwaliteitsvolle uitstraling. Onbewust zullen mensen die zin voor kwaliteit verbinden met je producten.
  • Fris en vers
    Door producten te tonen in je etalage geef je een beeld van je assortiment en stijl. Zorg er wel voor dat alles kraakvers is. Brood en pistolets verliezen snel hun smakelijke uitzicht. Zo’n verlepte aanblik verleidt niet tot kopen.
  • Mooi vanbuiten en vanbinnen
    Vaak zijn etalages open aan de binnenzijde. Dan is het allesbehalve aantrekkelijk wanneer klanten op de achterkant van je decoraties moeten kijken. En het zorgt niet voor extra omzet. Vergeet je etalage dus niet ook langs de binnenkant van de winkel mooi te maken. Zo geef je klanten een leuk extraatje en het geeft je opnieuw de kans om hen te overtuigen tot meeraankopen.

Wat werkt er niet?

  • Te veel
    Te veel verschillende kleuren, te veel thema’s, te veel boodschappen brengen verwarring en dit komt niet professioneel over. Je etalage moet in 1 oogopslag duidelijk
  • Aandacht
    Geef niet aan alles in je etalage evenveel aandacht. Probeer 1 product of item uit te lichten. Door de focus elke 3 weken te verleggen zullen mensen steeds iets nieuws in je etalage ontdekken.
  • Kleur
    Té veel kleur leidt af. Zorg voor een goede balans.
  • Verlichting
    De verlichting is een cruciaal onderdeel van de etalage. Te weinig of verkeerd gerichte verlichting zorgt ervoor dat je etalage niet opvalt en maakt het moeilijk om de items in de etalage te zien. Bij een gesloten etalage is het belangrijk om de achterwand sterk uit te lichten. Bij een open etalage zorg je er best voor dat de bakkerij/winkelruimte op de achtergrond goed uitgelicht is (vooral ook de achterwand), zodat het duidelijk is dat de winkel open is en dat er iets te zien is. Als de items in de etalage dan in de spotlights staan (neerwaarts gerichte spots), krijgen ze de aandacht die ze verdienen.
  • Leeg
    Natuurlijk brengt een lege etalage niets op. Daarnaast komt het ook onprofessioneel over. Wil je echt geen tijd steken in je etalage? Zorg dan voor een mooie, grote foto die, goed uitgelicht, je etalage vult. Indien je werkt met een open etalage, voorzie dan ook aan de achterkant van de kader een mooie foto.

Weet je niet waar te beginnen? Nood aan inspiratie? Vraag dan raad aan de PMO winkelcoach. Samen bekijken we wat voor jou het beste werkt.

Info : wendy.labie@pmocvba.be

Dag van de Free-lancers

By | Geen categorie

Dag van de Free-lancers

Al onze free-lancers verdienen vandaag een pluim. Het is absoluut fijn om te mogen werken met gedreven, enthousiaste én betrokken free-lancers. Geniet van deze eerste Dag van de Free-lancers. Proficiat én bedankt.

Werk als een Viking en je hebt plezier in je job

By | Geen categorie

Werk als een Viking en je hebt plezier in je job

Twee keer per dag een verplichte koffieklets met collega’s en een kappersbezoek tijdens de uren. Die relatief kleine ingrepen schenken ons weer werkgeluk. Wat in Scandinavië al jaren goed marcheert, heeft ook hier kans op slagen, menen experts. Of: hoe ‘werken als een Viking’ maar beter het nieuwe bedrijfsmotto wordt.

Alle hens aan dek, want ’t is weer wat minder plezant op ons werk, zo leert de jaarlijkse bevraging van Tempo-Team. Een goed loon en vakantie buiten beschouwing gelaten, zijn er slechts drie ingrediënten die ons werkgeluk – een povere 6,5 op 10 – een boost kunnen geven. Sterk teamwork, ‘gezond welzijn’ of een goede band met onze buren aan het kantooreiland, en een perfecte mix tussen werk en privé of tijd voor de kindjes.

In Zweden, Noorwegen en Denemarken hebben ze die boodschap al lang begrepen. Die landen prijken niet voor niets bovenaan het World Happiness Report van de VN. Wie langer werkt, wordt in Scandinavië beloond, er is meer kans op promotie en er zijn uitgebreide voordelen voor mama’s en papa’s, zoals 480 dagen geboorteverlof – grotendeels betaald. “Al zit werkgeluk ook in kleine dingen”, zegt Kim Hilgert, happiness ambassador bij Tryangle, dat samen met Belgische bedrijven “werkt aan werkgeluk”. “Soms rinkelt om 10.30 uur een belletje dat een verplicht pauzemoment aankondigt of staat iedereen op hetzelfde uur recht om koffie te drinken. Voorwaarde is wel dat er dan niet over werk gepraat wordt.”

Muisstil vs. ambiance

Bijna twee op de drie Belgische werkgevers geloven dat regelmatige breaks het werkgeluk inderdaad maximaliseren en vier op de tien moedigen hun personeel dan ook aan genoeg te pauzeren. En er is meer van dat kleins dat weinig middelen behoeft. “De herverdeling van werkruimtes in plekken waar het muisstil is, waar getelefoneerd mag worden en waar er ambiance heerst. Of het zelf invullen van werktijd: wie naar de kapper wil tijdens de uren, zou dat moeten kunnen als z’n werk klaar is. Het is een visie die in Scandinavië door iedereen onderschreven wordt, maar hier nog ontbreekt.”

Een eerste stap naar meer werkgeluk is de aanstelling van een ‘happiness-verantwoordelijke’, of beter nog een team dat zich daarmee bezighoudt, luidt het nog. Wie weet, stijgt de score dan volgend jaar tot 8 op 10 – een geluksgevoel dat nu maar één op de drie collega’s weet te bereiken. (FT)

Wie ongelukkig is op het werk…

  • zet zich niet extra in (40%)
  • voelt zich minder gezond (49%)
  • is minder tevreden over z’n loon (39%)

Wie gelukkig is op het werk…

  • schat z’n kansen op promotie hoger in (63%)
  • ervaart goeie balans tussen werk en privé (77%)
  • vindt dat er genoeg gepauzeerd wordt (80%)

bron: https://www.hln.be/

We werken weer wat minder graag

De Belg doet z’n job weer wat minder graag. We geven onszelf gemiddeld 6,5 op 10 qua werkgeluk. Twee jaar geleden was dat nog 7,3 op 10. Grootste boosdoener is de schaarste op de arbeidsmarkt.

Slechts één op de drie werknemers acht zichzelf echt gelukkig op de werkvloer en kleeft daar minstens een 8 op 10 op. Een kwart geeft zichzelf minder dan een 6. Dat blijkt uit een enquête van Tempo-Team bij 2.100 Belgische werknemers en -gevers. Wie gelukkig is in z’n job, is vaker tevreden over de taken die hij krijgt, over z’n salaris, collega’s, teamwerk en de balans tussen werk en privé. “Gemiddeld maakt werk één vijfde van ons geluk uit”, zegt de Gentse professor Lieven Annemans, expert ter zake. “Wie zich daar goed voelt, voelt zich ook privé beter.”

Dat we niet altijd fluitend aan de werkdag beginnen, is vooral een gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. “Die piekt sinds vorig jaar”, zegt Valérie Denis van Tempo-Team. “Bedrijven krijgen hun vacatures niet ingevuld, waardoor de werkdruk hoger wordt en het moeilijk is talenten vast te houden.” De minder blije werknemers geven vaker aan dat hun baas er niet in slaagt de juiste mensen aan te trekken (43% versus 15% bij de gelukkige collega’s).

bron: https://www.hln.be/

Contacteer ons