Meer omzet met een goede etalage : de bakker

By | Geen categorie

Meer omzet met een goede etalage : de bakker

De feestdagen komen in zicht. Voor bakkers is dat het ideale moment om zich helemaal te laten gaan bij het versieren van de etalage. Maar was het nu ‘less is more’ of is het net omgekeerd?
Wat maakt een goede etalage?

De feiten op een rij

Je hebt gemiddeld 7 seconden om indruk te maken met je etalage. 7 seconden! Aandacht voor je etalage is dus erg belangrijk. Lukt het niet om de aandacht te trekken binnen die tijd, dan was je harde werk verloren moeite. Maar laat je niet ontmoedigen door die harde cijfers. Met de juiste technieken verhoogt de etalage flink je omzet. Hoe?

  • Passanten die niet van plan waren om je winkel binnen te stappen worden door je etalage verleid om toch iets te kopen.
  • Klanten die onderweg zijn naar je zaak weten wat ze nodig hebben. Een aantrekkelijke etalage verleidt hen om meer te kopen dan wat er op hun boodschappenlijstje staat.

De tijd die je besteedt aan het inrichten van je etalage verdien je dus dubbel en dik terug.

Maar wat is nu een goede etalage?

Wat werk er wel?

  • Verrassing
    Trek de aandacht van passanten en klanten door op te vallen. Iets onverwachts zal er voor zorgen dat jouw etalage eruit springt. Zoek het niet te ver. Vul je etalage bijvoorbeeld eens helemaal met ballonnen. Daar kan niemand naast kijken. Of bedek het raam met bloem en maak daarin kijkgaatjes. Geen enkele voorbijganger zal zijn nieuwsgierigheid kunnen bedwingen.
  • Trends en events
    In de modewereld of de filmindustrie zie je vaak heel opvallende trends zoals de kleuren van het seizoen of een bepaalde sfeer. Gebruik die kleur of sfeer in het ontwerp van je etalage. De feestdagen zijn vanzelfsprekend een goed onderwerp. Maar laat je ook inspireren door lokale of nationale events.
  • Afwisseling
    Gemiddeld moet je rekenen dat een consument na drie weken uitgekeken is op je etalage. Na die periode zijn voorbijgangers de etalage gewoon en valt hij niet meer op. Dat wil niet zeggen dat je elke drie weken je etalage helemaal moet veranderen. Door details aan te passen, andere producten te tonen of de focus te verleggen krijgt je etalage meteen een hele nieuwe uitstraling.
  • Huisstijl
    Blijf altijd trouw aan je huisstijl. Daar word je aan herkend. Het is een vaste waarde. Laat de kleur (of één van de kleuren) van je huisstijl steeds terug komen in je etalage, in details of als rode draad. Dit zorgt voor een professionele en kwaliteitsvolle uitstraling. Onbewust zullen mensen die zin voor kwaliteit verbinden met je producten.
  • Fris en vers
    Door producten te tonen in je etalage geef je een beeld van je assortiment en stijl. Zorg er wel voor dat alles kraakvers is. Brood en pistolets verliezen snel hun smakelijke uitzicht. Zo’n verlepte aanblik verleidt niet tot kopen.
  • Mooi vanbuiten en vanbinnen
    Vaak zijn etalages open aan de binnenzijde. Dan is het allesbehalve aantrekkelijk wanneer klanten op de achterkant van je decoraties moeten kijken. En het zorgt niet voor extra omzet. Vergeet je etalage dus niet ook langs de binnenkant van de winkel mooi te maken. Zo geef je klanten een leuk extraatje en het geeft je opnieuw de kans om hen te overtuigen tot meeraankopen.

Wat werkt er niet?

  • Te veel
    Te veel verschillende kleuren, te veel thema’s, te veel boodschappen brengen verwarring en dit komt niet professioneel over. Je etalage moet in 1 oogopslag duidelijk
  • Aandacht
    Geef niet aan alles in je etalage evenveel aandacht. Probeer 1 product of item uit te lichten. Door de focus elke 3 weken te verleggen zullen mensen steeds iets nieuws in je etalage ontdekken.
  • Kleur
    Té veel kleur leidt af. Zorg voor een goede balans.
  • Verlichting
    De verlichting is een cruciaal onderdeel van de etalage. Te weinig of verkeerd gerichte verlichting zorgt ervoor dat je etalage niet opvalt en maakt het moeilijk om de items in de etalage te zien. Bij een gesloten etalage is het belangrijk om de achterwand sterk uit te lichten. Bij een open etalage zorg je er best voor dat de bakkerij/winkelruimte op de achtergrond goed uitgelicht is (vooral ook de achterwand), zodat het duidelijk is dat de winkel open is en dat er iets te zien is. Als de items in de etalage dan in de spotlights staan (neerwaarts gerichte spots), krijgen ze de aandacht die ze verdienen.
  • Leeg
    Natuurlijk brengt een lege etalage niets op. Daarnaast komt het ook onprofessioneel over. Wil je echt geen tijd steken in je etalage? Zorg dan voor een mooie, grote foto die, goed uitgelicht, je etalage vult. Indien je werkt met een open etalage, voorzie dan ook aan de achterkant van de kader een mooie foto.

Weet je niet waar te beginnen? Nood aan inspiratie? Vraag dan raad aan de PMO winkelcoach. Samen bekijken we wat voor jou het beste werkt.

Info : wendy.labie@pmocvba.be

Dag van de Free-lancers

By | Geen categorie

Dag van de Free-lancers

Al onze free-lancers verdienen vandaag een pluim. Het is absoluut fijn om te mogen werken met gedreven, enthousiaste én betrokken free-lancers. Geniet van deze eerste Dag van de Free-lancers. Proficiat én bedankt.

Werk als een Viking en je hebt plezier in je job

By | Geen categorie

Werk als een Viking en je hebt plezier in je job

Twee keer per dag een verplichte koffieklets met collega’s en een kappersbezoek tijdens de uren. Die relatief kleine ingrepen schenken ons weer werkgeluk. Wat in Scandinavië al jaren goed marcheert, heeft ook hier kans op slagen, menen experts. Of: hoe ‘werken als een Viking’ maar beter het nieuwe bedrijfsmotto wordt.

Alle hens aan dek, want ’t is weer wat minder plezant op ons werk, zo leert de jaarlijkse bevraging van Tempo-Team. Een goed loon en vakantie buiten beschouwing gelaten, zijn er slechts drie ingrediënten die ons werkgeluk – een povere 6,5 op 10 – een boost kunnen geven. Sterk teamwork, ‘gezond welzijn’ of een goede band met onze buren aan het kantooreiland, en een perfecte mix tussen werk en privé of tijd voor de kindjes.

In Zweden, Noorwegen en Denemarken hebben ze die boodschap al lang begrepen. Die landen prijken niet voor niets bovenaan het World Happiness Report van de VN. Wie langer werkt, wordt in Scandinavië beloond, er is meer kans op promotie en er zijn uitgebreide voordelen voor mama’s en papa’s, zoals 480 dagen geboorteverlof – grotendeels betaald. “Al zit werkgeluk ook in kleine dingen”, zegt Kim Hilgert, happiness ambassador bij Tryangle, dat samen met Belgische bedrijven “werkt aan werkgeluk”. “Soms rinkelt om 10.30 uur een belletje dat een verplicht pauzemoment aankondigt of staat iedereen op hetzelfde uur recht om koffie te drinken. Voorwaarde is wel dat er dan niet over werk gepraat wordt.”

Muisstil vs. ambiance

Bijna twee op de drie Belgische werkgevers geloven dat regelmatige breaks het werkgeluk inderdaad maximaliseren en vier op de tien moedigen hun personeel dan ook aan genoeg te pauzeren. En er is meer van dat kleins dat weinig middelen behoeft. “De herverdeling van werkruimtes in plekken waar het muisstil is, waar getelefoneerd mag worden en waar er ambiance heerst. Of het zelf invullen van werktijd: wie naar de kapper wil tijdens de uren, zou dat moeten kunnen als z’n werk klaar is. Het is een visie die in Scandinavië door iedereen onderschreven wordt, maar hier nog ontbreekt.”

Een eerste stap naar meer werkgeluk is de aanstelling van een ‘happiness-verantwoordelijke’, of beter nog een team dat zich daarmee bezighoudt, luidt het nog. Wie weet, stijgt de score dan volgend jaar tot 8 op 10 – een geluksgevoel dat nu maar één op de drie collega’s weet te bereiken. (FT)

Wie ongelukkig is op het werk…

  • zet zich niet extra in (40%)
  • voelt zich minder gezond (49%)
  • is minder tevreden over z’n loon (39%)

Wie gelukkig is op het werk…

  • schat z’n kansen op promotie hoger in (63%)
  • ervaart goeie balans tussen werk en privé (77%)
  • vindt dat er genoeg gepauzeerd wordt (80%)

bron: https://www.hln.be/

We werken weer wat minder graag

De Belg doet z’n job weer wat minder graag. We geven onszelf gemiddeld 6,5 op 10 qua werkgeluk. Twee jaar geleden was dat nog 7,3 op 10. Grootste boosdoener is de schaarste op de arbeidsmarkt.

Slechts één op de drie werknemers acht zichzelf echt gelukkig op de werkvloer en kleeft daar minstens een 8 op 10 op. Een kwart geeft zichzelf minder dan een 6. Dat blijkt uit een enquête van Tempo-Team bij 2.100 Belgische werknemers en -gevers. Wie gelukkig is in z’n job, is vaker tevreden over de taken die hij krijgt, over z’n salaris, collega’s, teamwerk en de balans tussen werk en privé. “Gemiddeld maakt werk één vijfde van ons geluk uit”, zegt de Gentse professor Lieven Annemans, expert ter zake. “Wie zich daar goed voelt, voelt zich ook privé beter.”

Dat we niet altijd fluitend aan de werkdag beginnen, is vooral een gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. “Die piekt sinds vorig jaar”, zegt Valérie Denis van Tempo-Team. “Bedrijven krijgen hun vacatures niet ingevuld, waardoor de werkdruk hoger wordt en het moeilijk is talenten vast te houden.” De minder blije werknemers geven vaker aan dat hun baas er niet in slaagt de juiste mensen aan te trekken (43% versus 15% bij de gelukkige collega’s).

bron: https://www.hln.be/

UWV: ‘Jaarlijks komen er zesduizend banen bij in de retail’

By | Geen categorie

Tussen 2013 en 2018 nam het aantal banen in de retail in Nederland met 38 duizend toe tot 750 duizend. Dat terwijl The New York Times twee jaar geleden voorspelde dat het aantal banen in de retail zal afnemen. Toch verwacht het UWV ook voor de aankomende jaren een toename van zesduizend banen per jaar.

De groei in het aantal banen komt onder meer doordat de focus binnen de retail verschuift naar sfeer en service. Dat leidt niet tot minder, maar ander personeel. Dat stelt Liliane van Suijlen, docent Ondernemerschap & Retail Management aan de Avans Hogeschool in Den Bosch in RetailTrends. “Als het klantbeleving is waar het om draait, dan is het niet de ‘P’ van prijs, maar de ‘P’ van personeel waarmee je je op de winkelvloer kunt onderscheiden.”

Van Suijlen wijst op de verandering die plaatsvindt binnen de retail. “Het wordt soms uitgedragen dat het in de retail kommer en kwel is. Maar men gaat vaak gemakkelijk voorbij aan het feit dat er daarnaast iets heel anders gebeurt. De sector is zichzelf aan het heruitvinden en daar komen ook weer nieuwe banen uit voort”, aldus Van Suijlen. Door de vernieuwde sector komen er nieuwe specialismen bij. Ook de groei van online compenseert de krimp van het aantal banen in de fysieke winkels. Lees verder in het digitale magazine.

bron: https://retailtrends.nl/

Weer een boeiend najaar vol retailopleidingen

By | Geen categorie

Weer een boeiend najaar vol retailopleidingen

Onze laatste assistent managers van het voorjaar zijn afgestudeerd in Antwerpen. Ze zijn er helemaal klaar voor en de eerste arbeidscontracten zijn al binnen.

De planning voor het najaar ligt vast en de eerste groepen zijn reeds opgestart. Ben je op zoek naar een enthousiaste stagiair die eventueel kan doorgroeien tot een vaste medewerker in jouw winkel? PMO leidt samen met onze vaste partner ASAP Training en Event werkzoekenden op in opdracht van VDAB.

  • Sint-Niklaas – assistent winkelmanager: september
  • Brussel – mode-verkoop: september
  • Tienen – algemeen winkelbediende: september
  • Sint-Niklaas – Assistent winkelmanager: oktober
  • Genk – assistent winkelmanager: november
  • Turnhout – toonzaaladviseur: november
  • Brussel – verkoopmedewerker speciaalzaak (multimedia, doe-het-zelf, sportartikelen): november
  • Brussel – assistent winkelmanager: december
  • Antwerpen – assistent winkelmanager: december

PMO zoekt daarom geschikte stageplaatsen voor haar opgeleide werkzoekenden in verschillende regio’s. Klik hier voor meer info of contacteer Vanessa Abbeel via mail vanessa.abbeel@pmocvba.be

 

Getuigenis Verkoopsopleiding

By | Geen categorie

Deze boeiende verkoopsopleiding werd op een vlotte manier gegeven, zonder het schoolse gevoel waardoor de dag voorbij vloog. Onze verkoopsters vonden het een bijzonder leuke ervaring waar ze echt waardevolle praktische tips uitgehaald hebben. Vooral het gedeelte “bijverkoop” (upselling) was een echte eye opener. We kijken al uit naar de volgsessie.

Carolien Wouters – MC Fashion

PMO en ASAP Training en event werken samen rond jobs in de retail

By | Geen categorie

PMO en ASAP Training en event werken samen rond jobs in de retail

Geschikt personeel vinden, het vormt steeds een uitdaging voor heel wat ondernemers.
Spontane sollicitaties, een online of offline advertentie, een A4 aan de kassa,…
Er zijn verschillende mogelijkheden.
Maar heb je al eens aan een stagiair gedacht die eventueel kan doorgroeien tot een vaste medewerker in jouw winkel?
PMO leidt, naast jouw personeel, eveneens werkzoekenden op in opdracht van VDAB.
Dit doen we samen met onze vaste partner ASAP Training en Event, waarbij we onze meer dan twintigjarige ervaring gebruiken om gemotiveerde medewerkers op te leiden.

Een praktische stage op de winkelvloer is daarbij natuurlijk essentieel, zowel voor onze verkopers (M/V) als voor onze assistent winkelmanagers.
PMO zoekt daarom geschikte stageplaatsen voor haar opgeleide werkzoekenden in deze regio’s:

  • Sint-Niklaas – assistent winkelmanager: september
  • Brussel – mode-verkoop: september
  • Tienen – algemeen winkelbediende: september
  • Genk – assistent winkelmanager: november
  • Turnhout – toonzaaladviseur: november
  • Brussel – verkoopmedewerker speciaalzaak (multimedia, doe-het-zelf, sportartikelen): november
  • Brussel – assistent winkelmanager: december
  • Antwerpen – assistent winkelmanager: december

PMO-collega Vanessa Abbeel helpt je graag verder om de geschikte kandidaat te vinden. Interesse? Stuur een mail naar vanessa.abbeel@pmocvba.be om vrijblijvend de mogelijkheden met haar te bekijken.

 

Nieuwe opleiding “Persoonlijk Plezier Plan”

By | Geen categorie

Nieuwe opleiding “Persoonlijk Plezier Plan”

Na de opleiding rond “Plezier op het werk, werkt !” waarbij medewerkers konden aangeven waar ze hun plezier ervaren op de werkvloer, zetten we nu een stapje hoger. Met het “Persoonlijk Plezier Plan” gaan we, samen met de medewerker op zoek naar zijn of haar persoonlijk engagement om meer (werk)plezier te krijgen tussen alle collega’s op de werkvloer. Kristof Merckx, zaakvoerder van Spar Mechelen, was de eerste om deze opvolgsessie te organiseren. Hij en zijn medewerkers waren erg opgetogen over het feit dat er effectief een vervolg kwam. Zo gaat het meer leven in de organisatie en kan er bewust mee aan de slag gegaan worden.

Kristof getuigt zelf : “Ik was ten eerste al fan van het eerste uur wat de eerste opleiding betreft. Een kleine 3 jaar geleden gaf dat een echte boost in onze onderneming. Een vervolg op het eerste deel was dus zeker gewenst. Vele medewerkers van toen herinnerden zich de opleiding, en uiteraard ook Yvan, nog goed. Het was dus niet moeilijk om iedereen enthousiast te krijgen. Deze keer werd er gewerkt in groepjes van 3 medewerkers. De opleiding werd hierdoor dynamischer. Met de resultaten van dit Persoonlijk Plezier Plan kan je echt aan de slag. Je krijgt immers te weten wat er leeft bij je medewerkers. En als je kan bijdragen tot een leukere werksfeer, dan wordt iedereen er toch beter van?!”

Stage na opleiding leidde meteen tot aanwerving

By | Geen categorie

PMO-Opleiding algemeen winkelbediende in de kijker

Stage na opleiding leidde meteen tot aanwerving

Werkzoekenden met de ambitie om in een supermarkt te werken, kunnen via PMO de opleiding algemeen winkelbediende volgen. Aansluitend volgen ze een praktijkstage in de supermarkt. Enthousiasteling Stef Willems volgde succesvol de opleiding en voltooide met verve de stage bij AD Delhaize in Mol.

Vooraleer de deelnemers van de opleiding op de werkvloer stage lopen krijgen ze van PMO een vaktechnische opleiding die hen de knepen van het vak leert. Want hoe simpel de job van een win- kelmedewerker op het eerste zicht lijkt, er komt toch heel veel bij kijken. In de opleiding leren ze hoe ze het best met de verschillende klantentypes omgaan, hoe ze te weten komen wat de klant juist wil, hoe ze een verkoopgesprek moeten voeren en hoe ze winkeldiefstal kunnen voorkomen. Verder komen topics aan bod als winkelpresentatie, wat de beste aanvultechnieken zijn, hoe een kassa functioneert en hoe ze ergonomisch kunnen werken in de winkel. Een opleiding die bij AD Delhaize Mol tot een aanwerving leidde, van de jonge werkzoekende Stef Willems.

Goede vorming

“Uit voorbije opleidingen is nooit een aanwerving voortgekomen, tot nu”, zegt uitbater Frédéric Hoeck. “We hadden niet meteen de intentie om een extra winkelmedewerker aan te werven, maar zijn stage verliep zo goed dat we met behulp van de begeleiders van PMO en VDAB zijn overgegaan op een IBO-contract. Als polyvalente medewerker zetten we Stef in aan de kassa, droge voeding, ondersteuning bij de wijnafdeling en charcuterie. Het heeft ons verrast dat het zo vlot mocht lopen.”

Volgens Frédéric beschikt Stef zeker over de zin en passie om in een supermarkt te werken. “We merkten dan ook dat zijn opleiding bij hem vruchten afwierp. Hij heeft een goede vorming gekend, en heeft de theorie zo in de praktijk kunnen omzetten. We kennen Stef vandaag als een onzeker persoon, maar hij is terechtgekomen in een fijne ploeg van collega’s die hem hulp bieden of bevestiging verschaffen. Ik ben er zeker van dat hij bij ons helemaal op zijn plaats zit.”

Ben je op zoek naar personeel en wil je je team versterken met een opgeleide stagiair? Op de website van PMO kan je terugvinden waar de opleidingen algemeen winkelbediende dit najaar doorgaan www.pmocvba.be/werkzoekend of neem contact op met Vanessa Abbeel: vanessa.abbeel@pmocvba.be of 02 212 26 51.

Ook voor de stagiair was de opleiding en stage bijzonder waardevol. “Als afge- studeerde schilder vond ik niet meteen mijn draai in deze richting. Ik voelde aan dat ik een functie in de verkoop wilde realiseren. Als zoon van een zelfstandig tankstationuitbater heb ik het sociale contact met de klanten altijd onthouden. Daar was ik naar op zoek. Tijdens een gesprek bij VDAB stelden ze me voor de opleiding algemeen winkelbediende van PMO en ASAP Training & Event te volgen. Het gevarieerde programma leek me interessant. De verkooptechnieken bij de verschillende types klanten onder de knie krijgen vond ik erg nuttig. Qua win- kelpresentatie heb ik ook alle inzichten gekregen, net als in diefstalpreventie.”

Stef heeft het intussen helemaal in de vingers en voelt zich goed thuis bij AD Delhaize Mol. Door zijn voorkeur voor de afdeling charcuterie is zijn volgende doel om zich bij te scholen als slager.

 

Steven Van Aerschot van Proxy Muizen organiseerde voor zijn personeel de opleiding Boost your energy.

By | Geen categorie

Steven Van Aerschot van Proxy Muizen organiseerde voor zijn personeel de opleiding Boost your energy.

Dit vond Steven Van Aerschot over onze opleiding:

De medewerkers vonden het een geslaagde opleiding door de vele kleine tips en tricks. Dominique werd ook ervaren als een aangename persoon en ze kon de interesse en dus aandacht heel hoog houden bij iedereen.
Ik heb niet meteen pointers om het beter te doen.

Dit vonden zijn medewerkers over onze opleiding:

Kleine uitvoerbare tips om de werkhoeveelheid makkelijker te maken
Zeer handig en informatief
Tips gekregen die we kunnen gebruiken op het werk
Super goede opleiding, ik zal de tips zeker gebruiken
Veel uit geleerd
Zeer aangename en super vriendelijke docent
Alles heel duidelijk en leuk gebracht
Zeer boeiende opleiding
Waaierboekje is een toffe manier om tips and tricks te onthouden
 


 

Boost your energy

DOMINIQUE MONAMI

Dit is een interactieve opleiding met praktische tips en tricks gebaseerd op ervaring vanuit het terrein…

Lees verder…

Download de fiche

 

Contacteer ons