Nieuwe opleiding “Persoonlijk Plezier Plan”

By | Geen categorie

Nieuwe opleiding “Persoonlijk Plezier Plan”

Na de opleiding rond “Plezier op het werk, werkt !” waarbij medewerkers konden aangeven waar ze hun plezier ervaren op de werkvloer, zetten we nu een stapje hoger. Met het “Persoonlijk Plezier Plan” gaan we, samen met de medewerker op zoek naar zijn of haar persoonlijk engagement om meer (werk)plezier te krijgen tussen alle collega’s op de werkvloer. Kristof Merckx, zaakvoerder van Spar Mechelen, was de eerste om deze opvolgsessie te organiseren. Hij en zijn medewerkers waren erg opgetogen over het feit dat er effectief een vervolg kwam. Zo gaat het meer leven in de organisatie en kan er bewust mee aan de slag gegaan worden.

Kristof getuigt zelf : “Ik was ten eerste al fan van het eerste uur wat de eerste opleiding betreft. Een kleine 3 jaar geleden gaf dat een echte boost in onze onderneming. Een vervolg op het eerste deel was dus zeker gewenst. Vele medewerkers van toen herinnerden zich de opleiding, en uiteraard ook Yvan, nog goed. Het was dus niet moeilijk om iedereen enthousiast te krijgen. Deze keer werd er gewerkt in groepjes van 3 medewerkers. De opleiding werd hierdoor dynamischer. Met de resultaten van dit Persoonlijk Plezier Plan kan je echt aan de slag. Je krijgt immers te weten wat er leeft bij je medewerkers. En als je kan bijdragen tot een leukere werksfeer, dan wordt iedereen er toch beter van?!”

Stage na opleiding leidde meteen tot aanwerving

By | Geen categorie

PMO-Opleiding algemeen winkelbediende in de kijker

Stage na opleiding leidde meteen tot aanwerving

Werkzoekenden met de ambitie om in een supermarkt te werken, kunnen via PMO de opleiding algemeen winkelbediende volgen. Aansluitend volgen ze een praktijkstage in de supermarkt. Enthousiasteling Stef Willems volgde succesvol de opleiding en voltooide met verve de stage bij AD Delhaize in Mol.

Vooraleer de deelnemers van de opleiding op de werkvloer stage lopen krijgen ze van PMO een vaktechnische opleiding die hen de knepen van het vak leert. Want hoe simpel de job van een win- kelmedewerker op het eerste zicht lijkt, er komt toch heel veel bij kijken. In de opleiding leren ze hoe ze het best met de verschillende klantentypes omgaan, hoe ze te weten komen wat de klant juist wil, hoe ze een verkoopgesprek moeten voeren en hoe ze winkeldiefstal kunnen voorkomen. Verder komen topics aan bod als winkelpresentatie, wat de beste aanvultechnieken zijn, hoe een kassa functioneert en hoe ze ergonomisch kunnen werken in de winkel. Een opleiding die bij AD Delhaize Mol tot een aanwerving leidde, van de jonge werkzoekende Stef Willems.

Goede vorming

“Uit voorbije opleidingen is nooit een aanwerving voortgekomen, tot nu”, zegt uitbater Frédéric Hoeck. “We hadden niet meteen de intentie om een extra winkelmedewerker aan te werven, maar zijn stage verliep zo goed dat we met behulp van de begeleiders van PMO en VDAB zijn overgegaan op een IBO-contract. Als polyvalente medewerker zetten we Stef in aan de kassa, droge voeding, ondersteuning bij de wijnafdeling en charcuterie. Het heeft ons verrast dat het zo vlot mocht lopen.”

Volgens Frédéric beschikt Stef zeker over de zin en passie om in een supermarkt te werken. “We merkten dan ook dat zijn opleiding bij hem vruchten afwierp. Hij heeft een goede vorming gekend, en heeft de theorie zo in de praktijk kunnen omzetten. We kennen Stef vandaag als een onzeker persoon, maar hij is terechtgekomen in een fijne ploeg van collega’s die hem hulp bieden of bevestiging verschaffen. Ik ben er zeker van dat hij bij ons helemaal op zijn plaats zit.”

Ben je op zoek naar personeel en wil je je team versterken met een opgeleide stagiair? Op de website van PMO kan je terugvinden waar de opleidingen algemeen winkelbediende dit najaar doorgaan www.pmocvba.be/werkzoekend of neem contact op met Vanessa Abbeel: vanessa.abbeel@pmocvba.be of 02 212 26 51.

Ook voor de stagiair was de opleiding en stage bijzonder waardevol. “Als afge- studeerde schilder vond ik niet meteen mijn draai in deze richting. Ik voelde aan dat ik een functie in de verkoop wilde realiseren. Als zoon van een zelfstandig tankstationuitbater heb ik het sociale contact met de klanten altijd onthouden. Daar was ik naar op zoek. Tijdens een gesprek bij VDAB stelden ze me voor de opleiding algemeen winkelbediende van PMO en ASAP Training & Event te volgen. Het gevarieerde programma leek me interessant. De verkooptechnieken bij de verschillende types klanten onder de knie krijgen vond ik erg nuttig. Qua win- kelpresentatie heb ik ook alle inzichten gekregen, net als in diefstalpreventie.”

Stef heeft het intussen helemaal in de vingers en voelt zich goed thuis bij AD Delhaize Mol. Door zijn voorkeur voor de afdeling charcuterie is zijn volgende doel om zich bij te scholen als slager.

 

Steven Van Aerschot van Proxy Muizen organiseerde voor zijn personeel de opleiding Boost your energy.

By | Geen categorie

Steven Van Aerschot van Proxy Muizen organiseerde voor zijn personeel de opleiding Boost your energy.

Dit vond Steven Van Aerschot over onze opleiding:

De medewerkers vonden het een geslaagde opleiding door de vele kleine tips en tricks. Dominique werd ook ervaren als een aangename persoon en ze kon de interesse en dus aandacht heel hoog houden bij iedereen.
Ik heb niet meteen pointers om het beter te doen.

Dit vonden zijn medewerkers over onze opleiding:

Kleine uitvoerbare tips om de werkhoeveelheid makkelijker te maken
Zeer handig en informatief
Tips gekregen die we kunnen gebruiken op het werk
Super goede opleiding, ik zal de tips zeker gebruiken
Veel uit geleerd
Zeer aangename en super vriendelijke docent
Alles heel duidelijk en leuk gebracht
Zeer boeiende opleiding
Waaierboekje is een toffe manier om tips and tricks te onthouden
 


 

Boost your energy

DOMINIQUE MONAMI

Dit is een interactieve opleiding met praktische tips en tricks gebaseerd op ervaring vanuit het terrein…

Lees verder…

Download de fiche

 

Servicegericht personeel is een absolute overlevingsvoorwaarde voor fysieke winkels

By | Geen categorie

Servicegericht personeel is een absolute overlevingsvoorwaarde voor fysieke winkels

ABN Amro publiceerde een interessant rapport met als titel: “Waarom komt de consument van de toekomst naar de winkel?”  Het aantal online winkels in Nederland groeit. Tegelijkertijd sluiten fysieke winkels hun deuren door de veranderende voorkeuren van consumenten en het gemak van online shoppen. Om als fysieke winkel bestaansrecht te houden moeten zij investeren in experience en expertise. De fysieke winkel staat onder druk door veranderende voorkeuren van consumenten en het toegenomen gemak van online shoppen. Inmiddels heeft 16 procent van de Nederlandse consumenten een sterke voorkeur voor online shoppen. Maar ook in België krijgen fysieke winkels het steeds moeilijker door toedoen van online shopping. Het ABN Amro rapport biedt hen een mooie leidraad. Lees meer:

 

Toekomst voor de fysieke winkel

In het onderzoek van ABN Amro zegt 32 procent van de consumenten inmiddels minder fysieke winkels te bezoeken. Dit geldt voor elke branche, behalve voor supermarkten. Is er dan een toekomst voor fysieke winkels? Jazeker. Fysieke winkels kunnen hun strategie op drie pijlers baseren: experience, expertise en efficiency. De fysieke winkel kan nog steeds waarde toevoegen door meer experience en expertise aan te bieden. De klant komt vooral daarvoor naar de fysieke winkel. Wat efficiency betreft is het online kanaal duidelijk in het voordeel.

 

Elke leeftijd een andere aanpak

Vooral jongere consumenten kopen en oriënteren zich meer online. Ze komen dan ook minder vaak in de fysieke winkel. De oudere consument heeft juist meer behoefte aan persoonlijk advies. In alle branches komt het beste advies volgens de consument nog steeds van de winkelmedewerker. Maar er zijn grote verschillen tussen de branches in hoe belangrijk consumenten advies van een winkelmedewerker vinden. Expertise blijft een belangrijke pijler om je als fysieke winkel te onderscheiden en klanten te trekken. Experience een cruciale pijler om voor klanten aantrekkelijk te zijn. Hier zullen de branches in moeten blijven investeren.

 

Investeer in personeel

De consument vindt deskundig personeel een onderscheidende factor en cruciaal voor de winkelbeleving en de expertise op de winkelvloer. Zachte personeelsfactoren als service en deskundigheid bepalen in belangrijke mate de Netto Promotor Score en de Netto Loyalty Score van retailers. Winkelpersoneel zorgt dus voor tevreden en loyale klanten. Investeren in goed personeel blijft daarom cruciaal voor de fysieke winkel van de toekomst. Geen makkelijke opgave in een competitieve markt, waar iedere retailer in dezelfde personeelsvijver vist.

 

‘One size fits all’ bestaat niet

De standaardconsument bestaat niet meer en daarom adviseert ABN Amro aan de retailers om vooral in te spelen op de lokale omstandigheden en een fysieke multi-aanpak te hanteren. Die kan per vestiging verschillen. Uit het onderzoek blijkt dat elke branche om een andere strategie vraagt en dat de uitvoering daarvan per locatie kan variëren. Daarbij is de data van uw klanten cruciaal. Hun voorkeuren zijn onmisbaar om de juiste keuze voor een specifieke locatie te maken. Een lokale winkel met een kwalitatief assortiment, in een winkelgebied met een kwaliteitsaanbod aan winkels, aangepast aan de lokale voorkeuren biedt nog steeds perspectief. Het merendeel van de consumenten heeft namelijk nog een sterke voorkeur voor winkelen in de eigen gemeente.

 

Kortom: durf aanpassingen door te voeren met strategische focus op experience en expertise in de winkel. Servicegericht personeel is een absolute voorwaarde voor succes. Wat specifiek voor uw doelgroep een interessante experience is, valt helaas niet te zeggen. Dat hangt af van uw branche, klanten, locatie en vooral: uw eigen filosofie. Wees dus creatief en vertrouw op uw kennis en data.

Getuigenis Lenaerts bagage & lederwaren: “Wie aan de boom schudt, krijgt vaak mooie vruchten in zijn handen, maar soms ook dode takken op zijn hoofd!”

By | Geen categorie

Getuigenis Lenaerts bagage & lederwaren:
“Wie aan de boom schudt, krijgt vaak mooie vruchten in zijn handen, maar soms ook dode takken op zijn hoofd!”

PMO begeleidde Mode Unie-lid “Lederwaren Lenaerts” bij een verandertraject. Hieronder leest u de getuigenis van de ondernemer.

“Na een grondige renovatie en uitbreiding van onze bestaande winkel in 2017, waarbij we een op de toekomstgericht concept geïmplementeerd hebben, was het tijd om ook in het menselijke kapitaal te investeren.

Hiervoor deden we beroep op PMO cvba. Uit eerdere contacten bleek dat zij zich onderscheiden van de “klassieke” opleidingscentra door mee te denken met de strategie van de winkel en ook “maatwerk” te leveren.

Zo startten we het verandertraject “Coach the Coach” op waarbij we in verschillende sessies zelf op een interactieve manier geconfronteerd werden met een aantal verbeterpunten in onze organisatie, meer bepaald in het coachen van onze medewerkers.

Soms is het erg confronterend om jezelf en je leiderschapsstijl in “een spiegel” te zien. Tijd dus om op een eigentijdse en accurate manier verbeteringen aan te brengen.

Onder dynamische begeleiding van een PMO trainer/coach werden we stap voor stap “opgeleid” om op een andere manier te communiceren met onze verkoopmedewerkers. Dit resulteerde in meer betrokkenheid en meer verantwoordelijkheidszin van onze medewerkers.

Hoewel dit een bijna continu proces is, zijn we erin geslaagd om onze “directe aanpak” om te vormen tot een “aanpak met meer betrokkenheid” met als gevolg medewerkers die ’s morgens met plezier naar de werkvloer komen en een grotere voldoening uit hun job halen.

Een win-winsituatie voor iedereen.

Leo Lenaerts

Lenaerts bagage & lederwaren

‘Dag van de medewerker’: 5 eenvoudig tips voor optimale personeelsmotivatie

By | Geen categorie

Naar aanleiding van de ‘Dag van de medewerker’ geeft PMO cvba, het gespecialiseerde trainingscenter van Buurtsuper.be, 5 tips om uw winkelpersoneel gemotiveerd en betrokken te houden. Deze 5 tips & ‘Questions to be asked’ vormen eigenlijk de kapstok van het periodiek functioneringsgesprek, maar zijn tevens richtsnoeren om als leidinggevende ervoor te zorgen dat het heilig vuur blijft branden bij de medewerkers.

  1. Welke aspecten vind je het leukste aan je job?
  2. Welke aspecten vind je het minst leuk?
  3. Wat wil je op termijn persoonlijk bereiken in onze organisatie?
  4. Welke linken zie je met de collectieve doelstellingen van onze organisatie?
  5. Hoe kunnen we dit vertalen naar een aantal actiepunten / concrete afspraken voor het volgend werkjaar?

Geïnteresseerd in onze managementopleidingen of handige zakboekjes rond personeelsmotivatie? Surf snel naar http://www.pmocvba.be/publicaties

Ben jij een goede baas?

By | Geen categorie

Ben jij een goede baas?

In Jobat.be verscheen recent een artikel over een onderzoek door Zenger/Folkman, een consultancyfirma over leiderschap, waarbij ze verbanden zochten tussen de slechtste leiders (diegenen die binnen de 3 jaar na hun aanstelling ontslagen werden) en hun gemeenschappelijke karaktereigenschappen. Ben jij een goede baas? Dan vertoon je best niet één van volgende slechte eigenschappen:

1. Gebrek aan energie en enthousiasme: slechte bazen zien nieuwe initiatieven eerder als een last en zijn er bang van (cfr. “they suck all the energy out of any room”).
2. Geen duidelijke visie: slechte bazen geloven dat dingen uitvoeren hun enige taak is en een heldere visie (waar willen we naartoe?) ontbreekt.
3. Ze maken inschattingsfouten omdat ze beslissingen nemen die geen rekening houdt met de praktische realiteit waardoor collega’s en ondergeschikten betwijfelen of de genomen beslissingen wel de beste zijn voor het bedrijf.
4. Ze accepteren hun eigen middelmatige prestaties (cfr. ‘underpromise en overdeliver’ of “we leggen de lat niet te hoog en – als we erover springen – dan doen we alsof we een olympisch record hebben gehaald”).
5. Ze werken niet goed (genoeg) samen: ze zien medewerkers eerder als potentiële concurrenten.
6. Ze houden zich zelf niet aan de regels die ze anderen opleggen
7. Ze leren niet uit hun fouten en vegen die onder de mat uit schrik erop afgerekend te worden
8. Ze hebben een gebrek aan sociale vaardigheden
9. Ze zijn focussen zodanig op zichzelf dat ze er niet in slagen om anderen de kans te geven zich te ontwikkelen
10. Ze beschouwen personeelsopleiding eerder als een kost dan als een opbrengst

Bekijk ook onze opleiding “Me & My team” Meer info, contacteer Wendy
Contacteer ons